Zarządzenie Nr 139/12 z dnia 2012-10-12
Zarządzenie Nr 139/12
WÓJTA GMINY MAŁY PŁOCK
z dnia 12 października 2012 r.
w sprawie przeprowadzenia konsultacji projektu Programu współpracy Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz § 2 ust.1 załącznika do uchwały Nr XXXI/154/10 Rady Gminy Mały Płock z dnia 29 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi
i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 288, poz. 3701) zarządzam, co następuje:
§ 1
Przedmiotem konsultacji jest projekt Programu współpracy Gminy Mały Płock
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2013 rok, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Konsultacje zostaną przeprowadzone w dniach od 18 do 31 października 2012 roku.
§ 3
Formą konsultacji jest opublikowanie na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Małym Płocku i na stronie internetowej Urzędu Gminy w Małym Płocku treści projektu uchwały, o której mowa w § 1.
§ 4
Na stronie internetowej Urzędu Gminy w Małym Płocku publikowana jest informacja o ich rozpoczęciu, w której wskazany jest: przedmiot konsultacji, termin i forma konsultacji.
§ 5
W konsultacjach biorą udział organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami).
§ 6
Konsultację polegają na wyrażeniu opinii lub wniesieniu uwag do treści projektu uchwały wymienionego w § 1.
§ 7
Opinie i uwagi wnoszone na piśmie należy składać do sekretariatu Urzędu Gminy w Małym Płocku lub przekazać drogą elektroniczną na adres ugmplock@4lomza.pl w terminie określonym w § 2.
§ 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Projekt
Załącznik do Zarządzenia Nr 139 /12
Wójta Gminy Mały Płock
z dnia 12 października 2012 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY GMINY MAŁY PŁOCK
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI W ROZUMIENIU PRZEPISÓW USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA 2013 ROK
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1. Aktywność mieszkańców Gminy Mały Płock jest podstawą budowy nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego. Aby rozwój lokalny odczuwalnie poprawił sytuację i komfort życia każdego z mieszkańców, konieczne jest prowadzenie równolegle inwestycji zarówno w infrastrukturę, jak i budowanie kapitału społecznego. Z tego względu pragniemy rozwijać współpracę samorządu z organizacjami pozarządowymi i innymi formami aktywności podążając za nowoczesnymi standardami.
§ 2. Program powstał jako kontynuacja dotychczasowej współpracy między podmiotami, które działają na terenie Gminy Mały Płock na rzecz rozwoju sektora społecznego.
§ 3. W realizacji programu uczestniczą:
- Rada Gminy – w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej oraz ustalania priorytetów realizacji zadań publicznych,
- Wójt Gminy – w zakresie realizacji tej polityki, podejmowania współpracy z Organizacjami, dysponowania środkami w ramach budżetu, decydowania o przyznaniu dotacji i innych form pomocy poszczególnym Organizacjom w ramach ustalonych przez Radę Gminy priorytetów,
- Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego, jeżeli zostanie utworzona – jako organ konsultacyjny i opiniodawczy,
- Pełnomocnik Wójta do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi – w zakresie bieżących z nimi kontaktów oraz prowadzenia spraw związanych ze współpracą gminy i organizacji pozarządowych.
- Samorządowe jednostki organizacyjne – w zakresie spraw należących do ich kompetencji, a będących przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi.
- Organizacje przyjmujące do realizacji zadania publiczne.
- Komórki organizacyjne Urzędu Gminy w zakresie realizacji zadań.
ROZDZIAŁ II
Cel główny i cele szczegółowe
§ 4. Celem głównym współpracy jest wzrost efektywności działania na rzecz mieszkańców Gminy Mały Płock, w szczególności poprzez skuteczne wykonywanie zadań własnych wynikających z przepisów prawa we współpracy z organizacjami oraz poprzez wspieranie organizacji pozarządowych w realizacji ważnych celów społecznych.
§ 5. Cele szczegółowe programu to:
- Efektywne i zgodne z aktualnymi realiami zaspokojenie potrzeb społecznych.
- Krzewienie postaw i wartości społecznie pożądanych, w tym rozwój społeczeństwa informacyjnego, opartego na wiedzy oraz obywatelskiego.
- Ograniczenie i niwelowanie negatywnych zjawisk społecznych.
- Pomoc i aktywizacja osobom narażonym na proces marginalizacji społecznej.
- Rozwój lokalnej infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań i projektów.
- Ochrona dziedzictwa kulturowego oraz przyrodniczego.
- Wykorzystanie walorów środowiska naturalnego gminy w kierunku rozwoju gospodarczo – turystycznego.
- Wzmacnianie społecznej roli szkół i lokalnych instytucji kulturalnych.
- Otwarcie na innowacyjność, poprzez umożliwienie organizacjom pozarządowym indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji projektów konkretnych zadań publicznych, które obecnie prowadzone są przez samorząd.
ROZDZIAŁ III
Zasady współpracy
§ 6. Współpraca Gminy Mały Płock z podmiotami programu odbywać się będzie
w oparciu o zasady:
- pomocniczości- gmina powierza lub wspiera realizację zadań własnych organizacjom pozarządowym oraz innym podmiotom, które zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, terminowy i profesjonalny,
- partnerstwa - strony podejmują współpracę w identyfikowaniu i definiowaniu problemów i zadań, współdecydują o alokacji środków na ich realizację oraz wypracują najlepsze sposoby ich realizacji traktując się wzajemnie jako podmioty równoprawne,
- suwerenności - strony mają prawo do niezależności i odrębności w samodzielnym definiowaniu i poszukiwaniu sposobów w rozwiązywaniu problemów i zadań,
- efektywności - wspólnego dążenia do osiągnięcia najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,
- jawności i uczciwej konkurencji - przejrzystych zasad współpracy opartych na równych i jawnych kryteriach wyboru realizatorów zadań publicznych oraz zapewnieniu równego dostępu do informacji.
ROZDZIAŁ IV
Zakres przedmiotowy
§ 7. Przedmiotem współpracy władz samorządowych Gminy Mały Płock z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego będzie:
- realizacja zadań gminy określonych w ustawach,
- określenie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania,
- podwyższenie efektywności działań kierowanych do mieszkańców gminy.
ROZDZIAŁ V
Formy współpracy
§ 8. Współpraca ta odbywać się będzie w szczególności w formach:
- zlecania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego realizację zadań na zasadach ogólnych,
- wzajemnego informowania o planowanych kierunkach działalności
i współdziałania w celu zharmonizowania ich kierunków, - konsultowania z organizacjami pozarządowymi odpowiednio do zakresu ich działania projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
- tworzenia w miarę potrzeb wspólnych zespołów o charakterze doradczym
i inicjatywnym, - wspólna organizacja imprez o zasięgu lokalnym,
- promocja inicjatyw i przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe, między innymi poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej gminy,
- użyczania bądź wynajmowania na preferencyjnych warunkach lokali i budynków na spotkania podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
- wymiana informacji o podejmowanych działaniach.
ROZDZIAŁ VI
Priorytetowe zadania publiczne
§ 9. Program przewiduje w 2013 roku priorytetowe zadania publiczne, które
w szczególności mogą być realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi
i innymi uprawnionymi podmiotami:
- Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,
- organizowanie imprez kulturalnych służących rozbudzaniu i zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców,
- wspieranie działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego,
- promocja wiejskich środowisk twórczych, wspieranie publikacji o tematyce
z terenu Gminy Mały Płock
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu:
- organizowanie imprez sportowych,
- organizacja działalności szkoleniowej i współzawodnictwa sportowego dzieci
i młodzieży, - organizacja imprez sportowo – rekreacyjnych dla mieszkańców Gminy Mały Płock,
- stworzenie dzieciom i młodzieży oferty spędzania wolnego czasu.
- Turystyka, krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży:
- organizowanie dzieciom i młodzieży wypoczynku letniego i zimowego,
- wspieranie masowych imprez turystyki aktywnej wśród dzieci i młodzieży,
- integracja społeczności lokalnej poprzez organizację festynów rekreacyjnych.
- Nauka, szkolnictwo wyższe, oświata i wychowanie:
- wyrównywanie szans edukacyjnych,
- wspieranie aktywności szkól w prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych.
- Ochrona i promocja zdrowia oraz działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym:
- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym:
- pomoc ludziom uzależnionym od alkoholu i środków psychoaktywnych,
- ograniczenie dostępu młodzieży do alkoholu i środków psychoaktywnych,
- opieka nad dziećmi rodzin dysfunkcyjnych,
- zainteresowanie młodzieży różnymi formami aktywności i angażowanie do działania.
- Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego:
- realizacja projektów kształtujących świadomość i postawy proekologiczne,
- edukacja ekologiczna szczególnie w zakresie gospodarki odpadami.
- Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy
i zagrożonych zwolnieniem z pracy:- promowanie zatrudniania młodych, wykształconych ludzi,
- przeciwdziałanie wykluczeniu zawodowemu, działania w celu ograniczenia bezrobocia, osób trwale bezrobotnych, szczególnie po ukończeniu 50 roku życia.
ROZDZIAŁ VII
Okres realizacji programu
§ 10. Program obowiązuje od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2013 r.
ROZDZIAŁ VIII
Sposób realizacji programu
§ 11.1. Program będzie realizowany we współpracy z organizacjami pozarządowymi przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Gminy w Małym Płocku w szczególności poprzez:
- konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów prawa miejscowego w sferach dotyczących zadań statutowych organizacji,
- prowadzenie i koordynowanie bieżącej współpracy z organizacjami,
- wspólny udział w wykonaniu zadań o charakterze poza finansowym,
- sporządzenie sprawozdania ze współpracy z organizacjami.
2. Zlecenie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert lub na podstawie innych przepisów przewidujących inny tryb zlecania niż otwarty konkurs ofert.
3. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.
ROZDZIAŁ IX
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu
§ 12. Rada Gminy uchwałą budżetową na 2013 r. określi wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań publicznych przez organizacje pozarządowe oraz inne uprawnione podmioty.
ROZDZIAŁ X
Sposób oceny realizacji programu
§ 13. Wójt Gminy Mały Płock w trakcie wykonywania zadania przez organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i publicznego wolontariacie, sprawuje kontrolę prawidłowości wykonywania zadania, w tym wydatkowania przekazanych na realizację celu środków finansowych.
§ 14. W ramach kontroli upoważniony pracownik Urzędu może badać dokumenty
i inne nośniki informacji, które mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania. Kontrolowany ma obowiązek dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji w terminie określonym przez sprawdzającego.
§ 15. Prawo do kontroli przysługuje upoważnionemu pracownikowi Urzędu Gminy zarówno siedzibach jednostek, którym w ramach konkursu czy też trybu małych zleceń wskazano realizację zadania jak i w miejscach realizacji zadań. Urząd może żądań częściowych sprawozdań z wykonywanych zadań, a jednostki realizujące zlecone zadania zobowiązane są do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo – księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
§ 16. Nie później niż do dnia 30 kwietnia 2014 roku, wójt przedkładać będzie Radzie Gminy Mały Płock sprawozdanie z realizacji programu współpracy za rok poprzedni.
ROZDZIAŁ XI
Informacja o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji
§ 17. Projekt programu współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi jednostkami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 r. powstał na bazie programu współpracy na 2012 r. oraz z uwzględnieniem środków finansowych zaplanowanych budżecie projekcie budżetu gminy na rok 2013.
§ 18. Projekt programu będzie skonsultowany z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sposób określony w uchwale Nr XXXI/154/10 z dnia 29 października 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania
z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.
§ 19. Dokonanie analizy zgłoszonych uwag do projektu i opracowanie ostatecznej wersji programu współpracy oraz przedłożenie go wraz z projektem uchwały na sesję Rady Gminy Mały Płock w celu uchwalenia.
ROZDZIAŁ XII
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
w otwartych konkursach ofert
§ 20. Komisja konkursowa i jej przewodniczący powoływana jest zarządzeniem Wójta Gminy, niezwłocznie po zamknięciu konkursu ofert. Szczegółowy tryb pracy komisji oraz kryteria opiniowania ofert zostaną określone w zarządzeniu Wójta o jej powołaniu.
§ 21.1. W skład komisji wchodzą pracownicy Urzędu Gminy Mały Płock oraz reprezentanci organizacji pozarządowych. Udział w pracach komisji jest nieodpłatny i nie przysługuje zwrot kosztów podróży.
2. W pracach komisji mogą też uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy.
§ 22. Komisja konkursowa liczy nie więcej niż 6 osób, w tym nie więcej niż 3 reprezentujące organizacje pozarządowe.
§ 23. Do zadań komisji konkursowych należy stwierdzenie prawidłowości ogłoszenia konkursu, przeprowadzenie procedury konkursowej i przedłożenie wyników konkursów do zatwierdzenia Wójtowi.
§ 24. Ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości przyznanej dotacji dokonuje Wójt Gminy.
ROZDZIAŁ XIII
Postanowienia końcowe
§ 25.1. Program współpracy obejmuje organizacje, które prowadzą swoją działalność na terenie Gminy Mały Płock lub na rzecz jej mieszkańców.
2. Na podstawie sprawozdania z realizacji programu i po zebraniu uwag o jego realizacji, przygotowywany będzie kolejny roczny program.
Metryka strony