Plan Gospodarki Odpadami

 

WÓJT GMINY MAŁY PŁOCK

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN GOSPODARKI ODPADAMI

GMINY MAŁY PŁOCK

NA LATA 2004 - 2015

 

 

 

 

 

 

 

Opracownie:

Radosław Borawski

 

 

 

 

Mały Płock 2004

SPIS TREŚCI

 

STRESZCZENIE ................................................................................................

4

  1. WSTĘP ..........................................................................................................

9

  1. ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI GMINY .......................

11

2.1. Gospodarowanie odpadami z sektora komunalnego .............................

11

2.1.1. Odpady komunalne .....................................................................

11

2.1.2. Komunalne osady ściekowe .......................................................

12

2.1.3. System zbierania odpadów komunalnych ..................................

13

2.1.4. Infrastruktura gospodarki odpadami komunalnymi ...................

13

2.1.5. Nielegalne składowiska odpadów ..............................................

14

2.1.6. Wnioski i identyfikacja problemów ...........................................

15

2.2 Gospodarowanie odpadami z sektora gospodarczego ............................

15

2.2.1 Odpady przemysłowe ...................................................................

15

2.2.2. Podmioty prowadzące działalność w zakresie zbierania

i gromadzenia odpadów ...............................................................

 

16

2.2.3. Sposoby postępowania z odpadami z sektora gospodarczego .....

17

2.3. Odpady inne niż niebezpieczne i sposób postępowania z nimi .............

17

2.3.1. Odpady z papieru i tektury ..........................................................

17

2.3.2. Tworzywa sztuczne .....................................................................

18

2.3.3. Żużle i popioły paleniskowe ........................................................

18

2.3.4. Odpady z przemysłu spożywczego ..............................................

19

2.3.5. Zużyte opony ...............................................................................

19

2.3.6. Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne ....................................

20

2.4. Odpady niebezpieczne i sposób postępowania z nimi ...........................

20

2.4.1. Odpady medyczne i weterynaryjne .............................................

21

2.4.2. Akumulatory i baterie ..................................................................

21

2.4.3. Odpadowe oleje silnikowe, smarowe i przekładniowe ...............

22

2.4.4. Odpady z remontów i rozbiórek zawierające azbest ...................

23

2.4.5. Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć ..............

24

2.4.6. Filtry olejowe ...............................................................................

24

2.4.7. Wyeksploatowane pojazdy ..........................................................

24

2.4.8. PCB ..............................................................................................

25

2.4.9. Pozostałe odpady niebezpieczne .................................................

25

2.4.10.Wnioski i identyfikacja problemów ...........................................

26

  1. PROGNOZA ZMIAN ...................................................................................

27

    1. Prognozowane zmiany ilości odpadów komunalnych w sektorze

komunalnym ...........................................................................................

 

27

    1. Prognozowane zmiany ilości odpadów w sektorze gospodarczym ........

36

  1. ZAŁOŻONE CELE I PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI .................................................................................................

 

39

4.1. Sektor komunalny ..................................................................................

39

4.2. Sektor gospodarczy ................................................................................

41

4.3. Scenariusze organizacji gospodarki odpadami ......................................

43

4.4. Zbiórka odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu

odpadów komunalnych ..........................................................................

 

47

4.5. Zbiórka odpadów wielkogabarytowych ................................................

49

4.6. Zbiórka gruzu budowlanego ..................................................................

49

4.7. Zbiórka zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych ................

50

4.8. Odpady zawierające azbest ....................................................................

50

  1. HARMONOGRAM REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ OBEJMUJĄCY OKRES 4 LAT ..............................................................................................

 

51

  1. ZADANIA STRATEGICZNE OBEJMUJĄCE OKRES CO NAJMNIEJ 8 LAT ...............................................................................................................

 

52

  1. WNIOSKI Z ANALIZY ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU PLANU NA ŚRODOWISKO ORAZ SPOSÓB ICH UWZGLĘDNIENIA W PLANIE .

 

53

  1. KOSZTY WDRAŻANIA I MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI .................................

 

54

8.1. Koszty działań inwestycyjnych .............................................................

54

8.2. Koszty działań nieinwestycyjnych ........................................................

57

8.3. Możliwości finansowania zamierzonych celów w planie gospodarki

odpadami ..............................................................................................

 

59

  1. ORGANIZACJA I ZASADY MINITORINGU SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI ......................................................................

 

61

  1. LITERATURA ..............................................................................................

63

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STRESZCZENIE

 

Gmina Mały Płock należy do powiatu kolneńskiego wspólnie z gminami: Kolno - miasto, Kolno - gmina, Stawiski, Turośl i Grabowo. Położona jest w zachodniej części województwa podlaskiego. Sąsiaduje od północy z gminą Kolno, od południa z gminami Pątnica, Łomża i Nowogród, ze wschodu z gminą Stawiski oraz z zachodu z gminą Zbójna. Gmina Mały Płock położona jest na prawym brzegu rzeki Narew, co wpływa na jej atrakcyjność rekreacyjną i turystyczną. Przez gminę przebiega droga krajowa nr 63 łącząca Giżycko z Łomżą i dalej prowadząca do Bartoszyc i Obwodu Kaliningradzkiego. Drogą o dużym lokalnym znaczeniu jest droga nr 648 łącząca na terenie gminy miejscowości Kąty i Korzeniste. Przebiega z południowego zachodu (z kierunku Nowogród, Ostrołęka) do miejscowości Stawiski w kierunku wschodnim do granic z Litwą i Białorusią. Droga ta poza przypisanymi jej funkcjami drogi wojewódzkiej może również pełnić funkcję drogi awaryjnej lub tranzytowej.

Podczas opracowywania gminnego planu gospodarki odpadami uwzględniono wymagania zawarte w ustawie o odpadach oraz rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami. Plan został opracowany zgodnie z polityką ekologiczną państwa, a także istniejącymi dokumentami szczebla wojewódzkiego i powiatowego.

Powstające w gminie odpady pochodzą z sektora gospodarczego i z sektora komunalnego. Według ewidencji odpadów w sektorze gospodarczym w 2003 r., wytworzonych zostało 13 Mg odpadów. Natomiast dane dotyczące sektora komunalnego są rozbieżne, według ewidencji na gminne składowisko w Mściwujach trafiło 106 Mg odpadów, podczas gdy z przyjętego wskaźnika nagromadzenia odpadów na jednego mieszkańca - 224 kg/rok wynika, że rocznie powstaje ich w gminie ok. 1200 Mg co pozwala przypuszczać że znaczna część odpadów trafia do środowiska w sposób niekontrolowany.

Przeprowadzona analiza stanu gospodarki odpadami w gminie pokazuje, że infrastruktura gospodarki odpadami pozostawia wiele do życzenia, a do głównych problemów z nią związanych należy zaliczyć:

  • brak specjalistycznego składowiska odpadów,

  • brak systemu selektywnej zbiórki odpadów,

  • porzucanie przez mieszkańców gminy odpadów na tzw. „dzikich wysypiskach”.

Opracowano prognozę zmian w gospodarce odpadami, z której wynika, że w nadchodzących latach następować będzie spadek ogólnej liczby odpadów, na co decydujący wpływ będzie miała malejąca liczba mieszkańców gminy. Prognozowana ilość odpadów w okresie objętym planem została przedstawiona w tabeli 1.

Tabela 1 Prognozowana ilość odpadów w gminie w latach 2004 - 2015 (Mg)

 

Rok

Ilość odpadów

2004

1190,1

2005

1184,3

2006

1180,9

2007

1175,1

2008

1171,7

2009

1165,9

2010

1162,5

2011

1159,2

2012

1155,8

2013

1153,3

2014

1150,0

2015

1146,6

 

Gmina Mały Płock uwzględniając zapisy zawarte w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami stawia sobie następujące cele w zakresie gospodarki odpadami:

Cel ogólny:

 

Minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz wdrożenie nowoczesnych systemów ich odzysku i unieszkodliwiania.

 

Cele na lata 2004 - 2007:

  • objęcie zorganizowana zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy,

  • skierowanie w roku 2006 na składowiska do 83% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995),

  • przyjęcie, podobnie jak w WPGO, zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

    • opakowania z papieru i tektury: 45%,

    • opakowania ze szkła: 35%,

    • opakowania z tworzyw sztucznych: 22%,

    • opakowania metalowe: 35%,

    • opakowania wielomateriałowe: 20%,

    • odpady wielkogabarytowe: 26%,

    • odpady budowlane: 20%,

    • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 22%.

  • deponowanie na składowisku nie więcej niż 76% wytworzonych odpadów komunalnych.

 

Cele na lata 2008 - 2015:

  • deponowanie na składowisku nie więcej niż 51% wszystkich odpadów komunalnych,

  • skierowanie w roku 2010 na składowiska nie więcej niż 75% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995),

  • osiągnięcie w roku 2010 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

    • opakowania z papieru i tektury: 50%,

    • opakowania ze szkła: 45%,

    • opakowania z tworzyw sztucznych: 30%,

    • opakowania metalowe: 45%,

    • opakowania wielomateriałowe: 30%,

    • odpady wielkogabarytowe: 50%,

    • odpady budowlane: 40%,

    • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50%.

 

Osiągnięcie założonych celów wymaga podjęcia działań w następujących kierunkach:

  • podniesienie świadomości ekologicznej obywateli w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów,

  • objecie selektywną zbiórką odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców,

  • wdrażania selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych,

  • zintensyfikowanie działań skierowanych na zapobieganie zanieczyszczeniu odpadami terenów przy trasach przelotowych

Realizacja postawionych sobie celów będzie wymagać wdrożenia odpowiedniego systemu gospodarki odpadami pochodzącymi z sektora komunalnego. Podczas prac nad planem gospodarki odpadami brano pod uwagę cztery scenariusze organizacji gospodarki odpadami w gminie. Po szczegółowej analizie każdego z nich wybrano scenariusz najbardziej optymalny dla gminy i postanowiono zorganizować gospodarkę odpadami w oparciu o scenariusz IV. Zakłada on umieszczenie w każdej miejscowości przynajmniej jednego „centrum zbiórki” (kontener KP-7/S). Liczba „centr zbiórki” w miejscowości zależeć będzie od liczby mieszkańców oraz rodzaju zabudowy, gdyż przyjęto założenie, że jedno „centrum zbiórki” powinno obsługiwać ok. 500 mieszkańców i mieć zasięg nie większy niż 200 metrów . Gmina rozliczać się będzie z wyłonionymi w postępowaniu przetargowym firmami za wywóz, a z odbiorcą za utylizację odpadów.

Odpady wytwarzane na terenie gminy przez sektor gospodarczy pochodzą przede wszystkim z dwóch zakładów przemysłowych, jakie funkcjonują na terenie gminy, a są nimi:

  • Piekarnia Mechaniczna w Małym Płocku,

  • Zakład Produkcyjny „INTERKAZ”.

Natomiast wytwarzane na terenie gminy odpady medyczne i weterynaryjne zbierane są przez ich wytwórców i przekazywane do utylizacji poza granicami gminy. Odpady wytwarzane przez sektor gospodarczy są unieszkodliwiane przez składowanie na gminnym składowisku odpadów (INTERKAZ) lub przekazywane do wykorzystania rolnikom (Piekarnia Mechaniczna w Małym Płocku).

Szczególną uwagę należy zwrócić na odpady niebezpieczne, do których zalicza się między innymi odpady medyczne i weterynaryjne oraz zawierające azbest. Odpady medyczne i weterynaryjne unieszkodliwiane są w spalarni przy Szpitalu Wojewódzkim w Łomży. Odpady zawierające azbest z uwagi na ich ilość oraz stopień zużycia, a także wysokie koszty usuwania i unieszkodliwiania należy zaliczyć do grupy odpadów niebezpiecznych, które stwarzają największy problem w gminie. Pozostałe odpady niebezpieczne takie jak zużyte akumulatory, zużyte oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe filtry olejowe, lampy fluorescencyjne zgodnie z obowiązującymi przepisami są przekazywane firmom zajmującym się zbieraniem lub unieszkodliwianiem, jednak pewna część tych odpadów w sposób niekontrolowany trafia do środowiska lub na gminne składowisko odpadów.

Gmina uwzględniła w planie gospodarki odpadami zawartą w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami koncepcję utworzenia Zakładu Zagospodarowywania Odpadów Centrum Odzysku - Łomża. Powstanie tego centrum obsługującego kilka powiatów będzie wymagało szeregu uzgodnień z zainteresowanymi samorządami, podjęcia prac organizacyjnych oraz wysiłku inwestycyjnego. Utworzenie Centrum będzie się wiązało z koniecznością opracowania koncepcji, dokonywania uzgodnień z samorządami oraz pozyskania środków finansowych na realizację inwestycji.

 

 

 

 

 

 

 

 

1. WSTĘP

 

Gmina Mały Płock należy do powiatu kolneńskiego wspólnie z gminami: Kolno - miasto, Kolno - gmina, Stawiski, Turośl i Grabowo. Położona jest w zachodniej części województwa podlaskiego. Sąsiaduje od północy z gminą Kolno, od południa z gminami Pątnica, Łomża i Nowogród, ze wschodu z gminą Stawiski oraz z zachodu z gminą Zbójna. Gmina Mały Płock położona jest na prawym brzegu rzeki Narew, co wpływa na jej atrakcyjność rekreacyjną i turystyczną. Przez gminę przebiega droga krajowa nr 63 łącząca Giżycko z Łomżą i dalej prowadząca do Bartoszyc i Obwodu Kaliningradzkiego. Drogą o dużym lokalnym znaczeniu jest droga nr 648 łącząca na terenie gminy miejscowości Kąty i Korzeniste. Przebiega z południowego zachodu (z kierunku Nowogród, Ostrołęka) do miejscowości Stawiski w kierunku wschodnim do granic z Litwą i Białorusią. Droga ta poza przypisanymi jej funkcjami drogi wojewódzkiej może również pełnić funkcję drogi awaryjnej lub tranzytowej.

Gminny Plan Gospodarki Odpadami powstał jako realizacja ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628 ze zm.), która w rozdziale 3, art. 14 - 16 wprowadza obowiązek opracowywania planów między innymi na szczeblu gminnym.

Niniejszy dokument uwzględnia zapisy zawarte w aktualnie obowiązujących aktach prawnych z zakresu gospodarki odpadami oraz w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami (Monitor Polski z 2003 r. Nr 11, poz. 159), Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami i Powiatowym Planie Gospodarki Odpadami.

Gminny plan gospodarki odpadami określa (art. 14.1 ustawy o odpadach):

  1. Aktualny stan gospodarki odpadami.

  2. Prognozowane zmiany w zakresie gospodarki odpadami.

  3. Działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarowania odpadami.

  4. Instrumenty finansowe służące realizacji zamierzonych celów.

  5. System monitoringu i oceny realizacji zamierzonych celów.

Oraz w szczególności (art. 15.3):

  1. Rodzaj, ilość i źródło pochodzenia odpadów, które mają być poddane procesom odzysku lub unieszkodliwiania.

  2. Rozmieszczenie istniejących instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów wraz z wykazem podmiotów prowadzących działalność w tym zakresie.

  3. Działania zmierzające do zapobiegania powstawaniu odpadów lub ograniczania ilości odpadów i ich negatywnego oddziaływania na środowisko oraz prawidłowego postępowania z nimi, w tym ograniczenia ilości odpadów ulegających biodegradacji zawartych w odpadach komunalnych kierowanych na składowiska.

  4. Projektowany system gospodarowania odpadami.

 

Zgodnie z art. 15 ust. 7 gminny plan gospodarki odpadami obejmuje wszystkie rodzaje odpadów powstających na terenie danej jednostki administracyjnej oraz przywożonych na jej teren, a w szczególności odpady komunalne z uwzględnieniem odpadów ulegających biodegradacji, odpady opakowaniowe, odpady budowlane, wraki samochodowe, opony oraz odpady niebezpieczne, w tym odpady medyczne i weterynaryjne, oleje odpadowe, baterie i akumulatory.

Zgodnie z zapisem art. 14 ust. 5 projekt planu gminnego opracowuje wójt gminy.

Projekt planu podlega zaopiniowaniu przez zarząd województwa i powiatu. Organy te udzielają opinii dotyczących GPGO w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia otrzymania projektu. Nie udzielenie opinii w tym terminie uznaje się za opinię pozytywną (art. 14 ust. 8).

 

 

 

 

 

 

2. ANALIZA STANU GOSPODARKI ODPADAMI GMINY

 

Powstałe na terenie gminy odpady pochodzą z dwóch sektorów, a mianowicie z sektora komunalnego i z sektora gospodarczego. Według danych pochodzących z ewidencji odpadów określono, że liczba odpadów, jaka powstała w 2003 roku na terenie gminy wynosi:

  • z sektora komunalnego - 106 Mg,

  • z sektora gospodarczego - 13 Mg.

Odpady niebezpieczne przechowywane i utylizowane są poza obszarem gminy, co wynika z podpisanych umów przez wytwórców tych odpadów.

 

2.1. Gospodarowanie odpadami z sektora komunalnego

 

2.1.1. Odpady komunalne

 

Ustawa o odpadach w art. 3 definiuje odpady komunalne w następujący sposób: „odpady komunalne są to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.”

Odpady komunalne powstają zarówno w gospodarstwach domowych jak i w obiektach infrastruktury gminy takich jak: handel, szkolnictwo, usługi, obiekty działalności gospodarczej.

Wśród nich możemy wyróżnić następujące odpady:

  • domowe,

  • wielkogabarytowe,

  • odpady z obiektów użyteczności publicznej,

  • komunalne osady ściekowe,

  • gruz z remontów i rozbiórki budynków,

  • urobek z ziemnych prac budowlanych.

 

Do odpadów komunalnych trafia wiele odpadów niebezpiecznych związanych z działalnością bytową człowieka, takich jak:

  • świetlówki,

  • termometry rtęciowe,

  • zużyte opony samochodowe i opony od ciągników rolniczych,

  • opakowania po farbach i lakierach,

  • smary,

  • zużyte rozpuszczalniki,

  • przeterminowane leki,

  • zużyte oleje,

  • akumulatory,

  • zużyte baterie.

 

Przyjmując wartość wskaźnika nagromadzenia odpadów na poziomie 0,224 Mg/M/rok otrzymuje się 1190 Mg odpadów wytworzonych w 2003 roku. Różnica, jaką stanowi ilość wytwarzanych odpadów, a odpadów przyjmowanych na gminne składowisko obrazuje poziom skuteczności prowadzonej gospodarki odpadami w gminie.

 

2.1.2. Komunalne osady ściekowe

 

Specyficzną grupę odpadów stanowią osady ściekowe z gminnej oczyszczalni ścieków w Małym Płocku. Osad ten powstaje w wyniku biologicznego oczyszczania ścieków, wydzielany jest w osadnikach. W 2003 r. w gminnej oczyszczalni ścieków powstało 5,8 Mg osadów ściekowych, które zostały przewiezione na gminne składowisko odpadów.

 

 

 

 

 

2.1.3. System zbierania odpadów komunalnych

 

Zbiórka odpadów komunalnych w sposób zorganizowany jest prowadzona przede wszystkim na obiektach użyteczności publicznej (szkoły, przychodnie, urząd) oraz na terenie Małego Płocka (kontenery KP 6 i KP 7) przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Małym Płocku. W pozostałych miejscowościach gminy wywóz odpadów realizowany jest przez właścicieli poszczególnych posesji we własnym zakresie. Niestety gmina nie prowadzi selektywnej zbiórki odpadów, co spowodowane jest przede wszystkim brakiem odpowiedniego składowiska.

 

2.1.4. Infrastruktura gospodarki odpadami komunalnymi

 

Zdecydowana większość odpadów komunalnych umieszczana jest na gminnym składowisku odpadów komunalnych w Mściwujach. Składowisko to nie jest wyposażone w żadne urządzenia specjalistyczne, do zagęszczania wykorzystywana jest spycharka DT - 75. Potencjalna pojemność składowiska kształtuje się na poziomie 30 000 m3, z czego wykorzystane jest 70%. Przewidywana data jego zamknięcia to 31.12.2006 roku (Decyzja Starosty Powiatu Kolneńskiego z dnia 27 listopada 2003 r. Nr RB.7644-9/1/02/03). Na obszarze gminy funkcjonuje również kilkanaście „dzikich” składowisk odpadów, na które wywożone są odpady przez okolicznych mieszkańców. Lokalizację wspomnianego wcześniej gminnego składowiska obrazuje rysunek 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 1 Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami w gminie Mały Płock

0x01 graphic

 

0x01 graphic
Składowisko odpadów komunalnych w Mściwujach

 

2.1.5. Nielegalne składowiska odpadów

 

Część odpadów komunalnych składowana jest w miejscach do tego nie przeznaczonych czyli na tzw. „dzikich wysypiskach”. Są to z reguły nieczynne wyrobiska, nieużytki, lasy położone w pobliżu miejscowości. Porzucane są odpady zarówno komunalne jak również odpady powstałe w wyniku remontów i rozbiórki budynków oraz padłe zwierzęta.

 

 

 

 

2.1.6. Wnioski i identyfikacja problemów

 

Analiza istniejącej sytuacji w gospodarce odpadami pozwala wysunięcie następującego wniosku:

Infrastruktura gospodarki odpadami w gminie pozostawia wiele do życzenia i należy podjąć działania zmierzające do poprawy istniejącej sytuacji.

Do głównych problemów gospodarki odpadami komunalnymi gminy Mały Płock należy zaliczyć:

  • brak specjalistycznego składowiska odpadów,

  • brak systemu selektywnej zbiórki odpadów,

  • porzucanie przez mieszkańców gminy odpadów na tzw. „dzikich wysypiskach”.

 

2.2. Gospodarowanie odpadami z sektora gospodarczego

 

Odpady wytwarzane na terenie gminy przez sektor przemysłowy pochodzą przede wszystkim z dwóch zakładów przemysłowych, jakie funkcjonują na terenie gminy, a są nimi:

  • Piekarnia Mechaniczna w Małym Płocku - 9 Mg,

  • Zakład Produkcyjny „INTERKAZ” - 4 Mg.

Natomiast wytwarzane na terenie gminy odpady medyczne zbierane są przez ich wytwórców i przekazywane do utylizacji poza granicami gminy.

 

2.2.1. Odpady przemysłowe

 

Odpady przemysłowe pochodzą głównie z Piekarni Mechaniczej w Małym Płocku, i w dużej mierze są to odpady typowo piekarnicze. Zakład Produkcyjny „INTERKAZ” zajmuje się produkcją części do maszyn i z tej racji odpady z niego pochodzące są odpadami metalowymi.

 

 

 

2.2.2. Podmioty prowadzące działalność w zakresie zbierania i gromadzenia odpadów

 

Jednym z warunków prowadzenia działalności polegającej na zbieraniu odpadów na terenie gminy Mały Płock jest uzyskanie zezwolenia Starosty Powiatu Kolneńskiego. W poniższej tabeli przedstawiono firmy, które otrzymały stosowne decyzje.

Tabela 2 Wykaz podmiotów zajmujących się zbieraniem i gromadzeniem odpadów

Podmiot

Działalność

Kod odpadu

Sklep Części do Maszyn Rolniczych Art. Metalowo - Przemysłowe - Lech Kołakowski

Zbieranie

16 06 01

Punkt Apteczny w Małym Płocku

Gromadzenie

18 01 09

Wiejski Ośrodek Zdrowia w Rogienicach Wielkich

Gromadzenie

18 01 03

Centrum Gospodarki Odpadami, Azbestu i Recyklingu „CARO”

Gromadzenie

17 01 06, 17 06 01, 17 06 05

Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych TERMOEXPORT

Gromadzenie

17 01 06, 17 06 01, 17 06 05

Eko-Pik Sp. zo.o.

Gromadzenie

17 06 01, 17 06 05

ALGADER Hofman Spółka Jawna

Gromadzenie

17 06 01, 17 06 05

 

 

 

 

2.2.3. Sposoby postępowania z odpadami z sektora gospodarczego

 

Gmina Mały Płock nie posiada specjalistycznej infrastruktury służącej gromadzeniu i unieszkodliwianiu odpadów przemysłowych. Zakłady funkcjonujące na jej terenie są nieliczne, a wytwarzana przez nie liczba odpadów jest nieznaczna, przy czym należy zauważyć, że zakłady te nie wytwarzają odpadów niebezpiecznych. Dlatego też odpady pochodzące z tych zakładów gromadzone są na gminnym składowisku, lub też przekazywane są rolnikom do wykorzystania. Specyficzną grupę odpadów stanowią padłe zwierzęta. Gmina nie posiada zbiornicy zwierząt padłych, a najbliżej umiejscowiona jest zbiornica w Kolnie, jednak obecnie gmina nie posiada podpisanego porozumienia, na mocy którego martwe zwierzęta mogłyby być tam dostarczane.

 

2.3. Odpady inne niż niebezpieczne i sposób postępowania z nimi

 

W oparciu o prowadzone na terenie gminy rodzaje działalności gospodarczej ustalono, że głównymi rodzajami odpadów innych niż niebezpieczne, jakie powstają na terenie gminy są:

  • odpady z papieru i tektury,

  • tworzywa sztuczne,

  • żużle, popioły paleniskowe,

  • odpady z przemysłu spożywczego,

  • zużyte opony.

 

2.3.1. Odpady z papieru i tektury

 

Odpady z papieru i tektury na ogół mają postać opakowań po produktach . W skład tych odpadów wchodzi papier w postaci spilśnionego włókna pochodzenia roślinnego. Podstawowy składnik to polisacharyd - celuloza. Jest to odpad inny niż niebezpieczny, którego biodegradacja następuje stosunkowo szybko. Natomiast problem stanowi powszechność jego wykorzystywania. Obecnie na terenie gminy nie jest prowadzona zorganizowana zbiórka tego rodzaju odpadów.

Wytwórcami tego typu odpadów są:

  • placówki oświatowe,

  • instytucje użyteczności publicznej,

  • gospodarstwa domowe,

  • placówki handlowe.

 

2.3.2. Tworzywa sztuczne

 

Do najczęściej spotykanych odpadów z tworzyw sztucznych na terenie gminy należy zaliczyć torby, worki oraz folie do przechowywania żywności i innych produktów wykonane z polietylenu, polipropylenu i polichlorku winylu. Butelki do napojów wykonywane są zazwyczaj z politereftalanu etylenowego (tzw. Butelki typu PET), a butelki do olejów z polietylenu. Głównym źródłem powstawania odpadów z tworzyw sztucznych jest masowe zastosowanie tych tworzyw do produkcji różnego rodzaju opakowań. Głównymi ich zaletami są niskie koszty ich produkcji oraz fakt, że pozwalają na zachowanie odpowiedniej jakości produktu. Za główne ich wady uznaje się dużą objętość w stosunku do masy, różnorodność składu, bierność chemiczną oraz bardzo długi, bo trwający kilkaset lat proces rozkładu. Podobnie jak w przypadku odpadów z papieru i tektury nie jest na terenie gminy prowadzona zorganizowana ich zbiórka.

Do wytwórców odpadów z tworzyw sztucznych na terenie gminy należy zaliczyć:

  • gospodarstwa domowe,

  • gospodarstwa rolne,

  • placówki handlowe.

 

2.3.3. Żużle, popioły paleniskowe

 

Spalanie paliw stałych, głównie węgla kamiennego i drewna w kotłowniach jest źródłem powstawania odpadów innych niż niebezpieczne o kodzie - 10 01 01 - żużle, popioły paleniskowe i pyły z kotłów. Odpady te w głównej mierze zagospodarowywane są bezpośrednio przez wytwórców przede wszystkim do niwelacji nierówności terenu.- głównie do wypełniania zagłębień i dołów. Jedynie niewielka ich ilość przewożona jest na składowisko w Mściwujach (przede wszystkim przez zakłady przemysłowe ok. 9 Mg).

Wytwórcami tego typu odpadów na terenie gminy są:

  • gospodarstwa domowe,

  • zakłady przemysłowe,

  • jednostki organizacyjne.

 

2.3.4. Odpady z przemysłu spożywczego

 

Odpady z przemysłu spożywczego, jakie powstają na terenie gminy są produktem ubocznym przy produkcji wyrobów piekarniczych. Odpady te jako nie zawierające substancji niebezpiecznych oraz łatwo ulegające biodegradacji przekazywane są rolnikom, jako pasza dla zwierząt.

Źródłem tego typu odpadów w gminie jest głównie:

  • piekarnia mechaniczna w Małym Płocku.

 

2.3.5. Zużyte opony

 

Zużyte opony stanowią duże zagrożenie dla środowiska, ze względu na ich nagromadzenie na długi okres ulegania rozkładowi (ok. 100 lat). Większość opon przekazywana jest do odzysku, gdzie poddawane są regeneracji, jednak część z nich trafia na gminne składowisko.

Na terenie gminy wytwórcami zużytych opon są:

  • gospodarstwa domowe,

  • gospodarstwa rolne.

 

 

 

2.3.6. Pozostałe odpady inne niż niebezpieczne

 

Źródłem powstawania odpadów innych niż niebezpieczne są przede wszystkim prace remontowe i budowlane prowadzone na terenie gminy, w niewielkim stopniu pochodzą one z działalności produkcyjnej. Odpady te z uwagi na brak zawartości niebezpiecznych substancji często wykorzystywane są na własne potrzeby podmiotów, które je wytworzyły.

Do pozostałych odpadów innych niż niebezpieczne, jakie powstają na terenie gminy Mały Płock zalicza się następujące odpady:

 

Tabela 3 Wykaz odpadów pozostałych niż niebezpieczne powstających na terenie gminy

Odpad inny niż niebezpieczny

Kod

Odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów

12 01 01

Żelazo i stal

17 04 05

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

17 01 07

Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów

17 01 01

Mieszaniny metali

17 04 07

Opakowania wielomateriałowe

15 01 05

Metale żelazne

16 01 17

Gruz ceglany

17 01 02

Szkło

19 12 05

 

 

2.4. Odpady niebezpieczne i sposób postępowania z nimi

 

W oparciu o dane uzyskane od wytwórców odpadów oraz decyzje zezwalające na wytwarzanie odpadów ustalono, że na terenie gminy powstają przede wszystkim następujące rodzaje odpadów niebezpiecznych:

  • odpady medyczne i weterynaryjne,

  • zużyte akumulatory i baterie,

  • odpadowe oleje silnikowe, smarowe i przekładniowe,

  • odpady z budowy, remontów, rozbiórek zawierające azbest,

  • lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć,

  • filtry olejowe,

  • wyeksploatowane pojazdy.

 

Odpady niebezpieczne, jakie powstają na terenie gminy są wytwarzane głównie przez następujące podmioty:

  • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicare” w Małym Płocku,

  • Wiejski Ośrodek Zdrowia w Rogienicach Wielkich,

  • Vet - Kol - Zakład Usług Weterynaryjnych w Małym Płocku,

  • Sklep Części do Maszyn Rolniczych Art. Metalowo - Przemysłowe - Lech Kołakowski.

 

2.4.1. Odpady medyczne i weterynaryjne

 

Odpady medyczne i weterynaryjne są specyficzną grupą odpadów niebezpiecznych, przypominających swym składem odpady komunalne, ale zawierające trucizny, substancje toksyczne i składniki skażone chorobotwórczo. Na obszarze gminy wytwarzane są przez następujące podmioty:

  • Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „Medicare” w Małym Płocku,

  • Wiejski Ośrodek Zdrowia w Rogienicach Wielkich,

  • Vet - Kol - Zakład Usług Weterynaryjnych w Małym Płocku.

Wytwarzane w wymienionych wyżej podmiotach odpady niebezpieczne są przekazywane w całości do utylizacji w Szpitalu Wojewódzkim w Łomży.

 

2.4.2. Akumulatory i baterie

 

Zużyte akumulatory i baterie są bardzo groźnym odpadem dla środowiska, spowodowane jest to ich zawartością (w przypadku akumulatorów jest to elektrolit - roztwór kwasu siarkowego). Źródłem tych odpadów jest wymiana zużytych akumulatorów oraz wymiana baterii z urządzeń elektronicznych i latarek.

Do największych wytwórców zużytych akumulatorów należy zaliczyć:

  • gospodarstwa domowe,

  • gospodarstwa rolne,

  • Zakład Gospodarki Komunalnej w Małym Płocku.

 

Zużyte akumulatory i baterie są zbierane od użytkowników przez podmioty wprowadzające je na rynek (sklepy motoryzacyjne, stacje paliw i obsługi). Wynika to z ustawy z dnia 11 maja 2001 roku o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej.

Na terenie gminy zbieraniem akumulatorów zajmuje się następujące przedsiębiorstwo:

  • Sklep Części do Maszyn Rolniczych Art. Metalowo - Przemysłowe - Lech Kołakowski.

Akumulatory wraz z elektrolitem przekazywane są przez wymienione wyżej przedsiębiorstwo do zakładu unieszkodliwiania.

 

2.4.3. Odpadowe oleje silnikowe, smarowe i przekładniowe

 

Odpadowe oleje silnikowe, smarowe i przekładniowe w warunkach gminy, gdzie brak jest firm zajmujących się wymianą i zbieraniem tych olejów, w pewnym stopniu trafiają do środowiska w sposób niekontrolowany. Źródłem tych odpadów są przede wszystkim funkcjonujące na terenie gminy gospodarstwa rolne, w których wymiana olejów eksploatacyjnych w znacznej mierze dokonywana jest samodzielnie przez rolników. Podobnie rzecz się ma przy wymianie olejów eksploatacyjnych w samochodach osobowych i ciężarowych. Przyjmuje się, że jedynie w niewielkim stopniu wymiana olejów dokonywana jest w specjalistycznych firmach, poza granicami gminy.

 

Wytwórcami tych odpadów na terenie gminy są:

  • gospodarstwa rolne,

  • gospodarstwa domowe.

 

2.4.4. Odpady z remontów, rozbiórek zawierające azbest

 

Do szczególnie niebezpiecznych odpadów należą materiały zawierające azbest takie jak: elementy budowlane płaskie - płyty ścienne i dachowe oraz rury wodociągowe. Azbest znajduje się również w płytkach podłogowych PCV, okładzinach hamulcowych, ubraniach ochronnych, kocach gaśniczych, płytkach stosowanych przy palnikach gazowych, uszczelkach i innych wyrobach. Wszystkie odpady zawierające azbest są traktowane jako mogące stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia. Szczególnie niebezpieczne jest oddziaływanie włókien azbestu na organizm ludzki prowadzące do powstania takich chorób jak: pylica azbestowa, nowotwory złośliwe, zgrubienia i stwardnienia opłucnej, zmiany skórne, przewlekłe zapalenie oskrzeli.

Źródłem powstawania odpadów azbezstowych na terenie gminy jest rozbiórka budowli i wymiana pokryć dachowych zawierających materiały budowlane z azbestem.

Do demontowania z obiektów budowlanych elementów zawierających azbest, na terenie gminy, uprawnione są następujące przedsiębiorstwa:

  • Centrum Gospodarki Odpadami, Azbestu i Recyklingu „CARO”,

  • Przedsiębiorstwo Robót Termoizolacyjnych i Antykorozyjnych TERMOEXPORT,

  • Eko-Pik Sp. zo.o.,

  • ALGADER Hofman Spółka Jawna.

 

W gminie podobnie jak w całym województwie nie ma obiektu przystosowanego do składowania azbestu. Dlatego też powstałe odpady zawierające azbest będą musiały być wywożone poza teren województwa.

 

2.4.5. Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć

 

Odpady w postaci lamp fluorescencyjnych powstają w wyniku wymiany świetlówek w placówkach oświatowych oraz w pomieszczeniach Urzędu Gminy w Małym Płocku. Odpad ten zaliczany jest do odpadów niebezpiecznych ponieważ oprócz szkła, końcówek aluminiowych oraz proszku luminoforowego (fosforowego) w jego skład wchodzi również metaliczna rtęć.

Wytwórcami tego typu odpadów na terenie gminy są:

  • Gimnazjum w Małym Płocku,

  • Szkoła Podstawowa w Małym Płocku,

  • Szkoła Podstawowa w Kątach,

  • Szkoła Podstawowa w Rogienicach Wielkich,

  • Szkoła Podstawowa w Chludniach,

  • Bank Spółdzielczy w Małym Płocku,

  • Urząd Gminy w Małym Płocku.

 

2.4.6. Filtry olejowe

 

Filtry olejowe powstają w wyniku eksploatacji pojazdów samochodowych. Zużyte filtry olejowe, to metalowe zbiorniki wypełnione materiałem filtracyjnym wykonanym z włókien naturalnych lub syntetycznych.. Filtry te zawierają niewielkie ilości przepracowanych olejów, co powoduje, że są zaliczane do odpadów niebezpiecznych.

Do wytwórców tego typu odpadów należy zaliczyć:

  • gospodarstwa rolne,

  • gospodarstwa domowe,

  • Zakład Gospodarki Komunalnej w Małym Płocku.

 

2.4.7. Wyeksploatowane pojazdy

 

Wyeksploatowane pojazdy samochodowe stanowią źródło wielu odpadów niebezpiecznych (zużyte oleje, akumulatory) oraz innych niż niebezpieczne (opony, metale). Szybki rozwój motoryzacji, jaki obecnie się obserwuje, stwarza konieczność prowadzenie racjonalnej gospodarki odpadami pochodzącymi ze złomowania pojazdów. Struktura wiekowa pojazdów, jak też ciągle wzrastająca ich liczba pozwala przypuszczać, że w najbliższej przyszłości nie nastąpi wzrost ilości odpadów samochodowych..

Na terenie gminy nie ma podmiotów zajmujących się zbieraniem tego typu odpadów, takie podmioty funkcjonują natomiast na terenie powiatu, a są nimi:

  • Auto Złom - Mechanika Pojazdowa Kazimierz Piekarski, ul. Kolejowa 8D Kolno,

  • Stacja Kontroli Pojazdów - Handel - Ogumienie - Naprawy Adam Kukliński, ul. Targowa 4 Kolno.

 

2.4.8. PCB

 

PCB były szeroko stosowane przede wszystkim w przemyśle energetycznym jako materiały chłodzące w kondensatorach i transformatorach, jako ciecze sprężarkowe i hydrauliczne. Źródłem wytwarzania odpadów zawierających PCB są operacje wymiany płynów transformatorowych, cieczy sprężarkowych hydraulicznych, oraz wycofywanie z eksploatacji transformatorów i kondensatorów oraz innych urządzeń zawierających PCB wyprodukowanych w latach 1960-1985.

Przedsiębiorstwem, którego działalność może spowodować powstanie odpadów zawierających PCB jest:

  • Zakład Energetyczny w Białymstoku, Rejon Energetyczny w Łomży.

 

2.4.9. Pozostałe odpady niebezpieczne

 

Poza omówionymi wyżej grupami na terenie gminy powstają również inne odpady zaliczane do grupy odpadów niebezpiecznych. Odpady te często występują w strumieniu odpadów komunalnych.

Wymienione poniżej odpady powstają głównie w gospodarstwach domowych oraz gospodarstwach rolnych.

Tabela 4 Pozostałe odpady niebezpieczne

Odpad niebezpieczny

Kod

Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I i II klasy toksyczności - bardzo toksyczne

i toksyczne)

15 01 10

Szlamy i odpady stałe zawierające rozpuszczalniki chlorowcoorganiczne

14 06 04

Inne emulsje

13 08 02

 

 

2.4.10. Wnioski i identyfikacja problemów

 

Analiza sytuacji w gospodarce odpadami niebezpiecznymi oraz innymi niż niebezpieczne pochodzącymi z sektora komunalnego i przemysłowego pozwala na przyjęcie, że na terenie gminy powstają niewielkie ilości odpadów niebezpiecznych, których głównym źródłem są gospodarstwa domowe oraz podmioty związane ze świadczeniem usług medycznych i weterynaryjnych.

Do głównych problemów związanych z gospodarką odpadami niebezpiecznymi należy zaliczyć:

  • dużą liczbę pokryć dachowych zawierających azbest,

  • brak zorganizowanej gospodarki odbioru z gospodarstw domowych zużytych olejów eksploatacyjnych..

 

 

 

 

 

 

 

 

3. PROGNOZA ZMIAN

 

3.1. Prognozowanie zmiany ilości opadów w sektorze komunalnym

 

W prognozie zmian ilości i składu morfologicznego odpadów należy uwzględnić wpływ następujących czynników:

  • zmian demograficznych,

  • zmian PKB.

Pierwszy czynnik wpływa na ilość wytwarzanych odpadów, natomiast drugi z tych czynników wpływa na skład powstających odpadów.

Demograficzny aspekt prognozy zmian ilości odpadów oparto na prognozowanej ilości mieszkańców gminy przedstawionej w poniższej tabeli.

 

Tabela 5 Prognozowana zmiana liczby ludności w poszczególnych latach

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

5313

5287

5272

5246

5231

5205

5190

5175

5160

5149

5134

5119

 

 

Rysunek 1 Prognoza demograficzna dla gminy Mały Płock

0x01 graphic

Prognoza sytuacji demograficznej gminy zobrazowana na powyższym rysunku wskazuje na utrzymującą się tendencję spadkową, co pozwala przypuszczać, że mimo zakładanego wzrostu PKB, strumień odpadów wytwarzanych w gminie będzie ulegał stopniowemu obniżeniu.

Obliczenia dotyczące szacunkowej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oparto na wskaźnikach charakterystyki ilościowej odpadów komunalnych kg/M/rok dla 2000 r., których wartości zostały zaprezentowane w poniższej tabeli.

 

Tabela 6 Wskaźniki charakterystyki ilościowej odpadów komunalnych (kg/M/rok, Monitor Polski z 2003 r. Nr 11, poz. 159)

L.p.

Źródła powstawania odpadów

Przyjęty wskaźnik nagromadzenia dla gminy

1.

Odpady z gospodarstw domowych

72

2.

 

Odpady z obiektów infrastruktury

 

71

3.

Odpady wielkogabarytowe

15

4.

Odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych

40

5.

Odpady z ogrodów i parków

11

6.

Odpady z czyszczenia ulic i placów

13

7.

Odpady niebezpieczne wchodzące w strumień odpadów komunalnych

2

RAZEM

224

 

Na podstawie prognozowanej liczby mieszkańców na lata 2004 - 20015 oraz przyjmując wskaźnik nagromadzenia odpadów 224 kg/M/rok określono prognozowaną ilość odpadów, która została przedstawiona w tabeli 7.

 

 

 

Tabela 7 Prognozowana ilość odpadów w gminie w latach 2004 - 2015 (Mg)

Rok

Ilość odpadów

2004

1190,1

2005

1184,3

2006

1180,9

2007

1175,1

2008

1171,7

2009

1165,9

2010

1162,5

2011

1159,2

2012

1155,8

2013

1153,3

2014

1150,0

2015

1146,6

 

 

 

Wskaźnik generowania strumieni odpadów komunalnych dla obszarów wiejskich określony został na podstawie danych opracowanych przez IETU (Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych) i pozwala na określenie ilości odpadów powstających w odpowiednich strumieniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 8 Wskaźniki generowania strumieni odpadów komunalnych dla obszarów wiejskich (KPGO Monitor Polski z 2003 r. nr 11, poz. 159)

L.p.

Strumień odpadów komunalnych dla gminy

Ilość kg/M/r

1.

Odpady kuchenne

22,11

2.

Odpady zielone

4,16

3.

Papier i tektura (nieopakowaniowe)

10,64

4.

Opakowania z papieru i tektury

15,43

5.

Opakowania wielomaterialowe

1,73

6.

Tworzywa sztuczne (nieopakowaniowe)

21,03

7.

Opakowania z tworzyw sztucznych

6,77

8.

Tekstylia

4,65

9.

Szkło (nieopakowaniowe)

1,0

10.

Opakowania ze szkła

18,89

11.

Metale

4,55

12.

Opakowania z blachy

1,63

13.

Opakowania z aluminium

0,47

14.

Odpady mineralne

13,25

15.

Drobna frakcja popiołowa

40,28

16.

Odpady wielkogabarytowe

15,0

17.

Odpady budowlane

40,0

18.

Odpady niebezpieczne wytwarzane w grupie odpadów komunalnych

2,0

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 2 Strumień wytwarzanych odpadów

0x01 graphic

 

W oparciu o powyższe wskaźniki można przyjąć zmiany wielkości strumienia odpadów na następującym poziomie:

 

 

Tabela 9 Obliczone ilości odpadów powstające w gminie w poszczególnych strumieniach w latach 2004 - 2015 (Mg)

L.p.

Strumień odpadów komunalnych

dla gminy

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Odpady kuchenne

117,5

116,9

116,6

116,0

115,7

115,0

114,7

114,4

114,0

113,8

113,5

113,2

2.

Odpady zielone

22,1

22,0

21,9

21,8

21,7

21,6

21,6

21,5

21,5

21,4

21,4

21,3

3.

Papier i tektura (nieopakowaniowe)

56,5

56,3

56,0

55,8

55,7

55,4

55,2

55,0

54,9

54,8

54,6

54,4

4.

Opakowania z papieru i tektury

82,0

81,6

81,3

80,9

80,7

80,3

80,1

79,8

79,6

79,4

79,2

78,9

5.

Opakowania wielomateriałowe

9,2

9,1

9,1

9,1

9,0

9,0

9,0

8,9

8,9

8,9

8,8

8,8

6.

Tworzywa sztuczne (nieopakowaniowe)

111,7

111,2

110,9

110,3

110,0

109,5

109,1

108,8

108,5

108,2

107,9

107,6

7.

Opakowania z tworzyw sztucznych

36,0

35,8

35,7

35,5

35,4

35,2

35,1

35,0

34,9

34,8

34,7

34,65

8.

Tekstylia

24,7

24,6

24,5

24,4

24,3

24,2

24,1

24,1

24,0

23,9

23,9

23,8

9.

Szkło (nieopakowaniowe)

5,3

5,3

5,3

5,2

5,2

5,2

5,2

5,2

5,1

5,1

5,1

5,1

10.

Opakowania ze szkła

100,4

99,9

99,6

99,0

98,8

98,3

98,0

97,7

97,5

97,3

97,0

96,6

11.

Metale

24,2

24,0

24,0

23,9

23,8

23,7

23,6

23,5

23,5

23,4

23,3

23,3

12.

Opakowania z blachy

8,7

8,6

8,6

8,5

8,5

8,5

8,4

8,4

8,4

8,4

8,4

8,3

13.

Opakowania z aluminium

2,5

2,5

2,5

2,5

2,4

2,4

2,4

2,4

2,4

2,4

2,4

2,4

14.

Odpady mineralne

70,4

70,0

69,8

69,5

69,3

69,0

68,8

68,6

68,4

68,2

68,0

67,8

15.

Drobna frakcja popiołowa

214,0

213,0

212,3

211,3

210,7

209,6

209,0

208,5

207,8

207,4

206,8

206,2

16.

Odpady wielkogabarytowe

79,7

79,3

79,0

78,7

78,5

78,0

77,8

77,4

77,4

77,2

77,0

76,8

17.

Odpady budowlane

212,5

211,5

210,9

209,8

209,2

208,2

207,6

207,0

206,4

206,0

205,4

204,76

18.

Odpady niebezpieczne

10,6

10,6

10,6

10,5

10,4

10,4

10,4

10,3

10,3

10,3

10,3

10,2

Razem

1188

1182,2

1178,6

1172,7

1169,3

1163,5

1160,1

1156,5

1153,5

1150,9

1147,7

1144,1

 

 

 

 

 

 

 

Należy zauważyć niewielkie różnice w obliczanych ogółem ilościach odpadów wynikające z zaokrąglania poszczególnych wartości składowych oraz przyjmowanych wskaźników.

 

Rysunek 3 Prognoza ilości odpadów

 

0x01 graphic

Jak wynika z przedstawionej prognozy wielkości strumienia odpadów powstających na terenie gminy Mały Płock w poszczególnych latach będzie malała, na co wpłynie przede wszystkim zmniejszająca się liczba mieszkańców.

 

Unieszkodliwianie odpadów biodegradowalnych

 

Odpady biodegradowalne stanowią:

  • odpady kuchenne,

  • odpady zielone,

  • papier i tektura (nieopakowaniowe),

  • opakowania z papieru i tektury.

Zgodnie z wymaganiami określonymi w art. 5 dyrektywy Rady 1999/31/EC należy przyjąć, że w dłuższej perspektywie czasowej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do składowania powinny wynosić wagowo:

  • w 2010 roku 75%

  • w 2013 roku 50%

w stosunku do całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 roku. Przyjmując prognozowaną ilość odpadów biodegradowalnych, jakie zostaną wytworzone na obszarze gminy w określonych wcześniej latach można określić całkowitą ich ilość, jaką maksymalnie powinno się składować, a mianowicie:

  • w 2010 roku 203,7 Mg,

  • w 2013 roku 134,7 Mg.

 

Odzysk i recykling odpadów opakowaniowych

 

Tabela 11 Prognozowana ilość odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych (Mg)

Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Opakowania z papieru i tektury

31,6

31,8

33,3

36,4

38,7

38,5

38,5

38,3

38,2

38,1

38,0

37,9

Opakowania wielomateriałowe

0,73

0,91

1,3

1,8

1,9

1,9

2

2,2

2,2

2,3

2,3

2,3

Opakowania z tworzyw sztucznych

7,2

7,5

7,5

7,8

7,9

8,8

8,7

8,7

8,7

8,7

8,6

8,6

Opakowania z blachy

0,7

0,9

1,3

1,7

1,7

1,9

1,9

1,9

1,9

1,9

1,9

1,9

Opakowania z aluminium

0,5

0,6

0,75

0,85

0,86

0,9

0,96

0,96

0,96

0,96

0,96

0,96

Opakowania szklane

16

17

19,9

34,6

36,3

37,2

35,8

39

38,9

38,8

38,8

,8,7

 

 

 

 

 

Odzysk i recykling odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych

 

Tabela 12 Prognozowana ilość odzysku i recyklingu odpadów wielkogabarytowych (Mg)

Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Odpady wielkogabarytowe

20,7

20,6

20,6

20,4

39,2

39

38,9

38,7

38,7

38,5

38,4

38,4

 

Tabela 13 Prognozowana ilość odzysku i recyklingu odpadów budowlanych (Mg)

Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Odpady budowlane

42,5

42,3

42,2

42

83,6

83,2

83,4

83,8

82,5

82,4

82

81,6

 

Tabela 14 Prognozowana ilość odzysku i recyklingu odpadów niebezpiecznych (Mg)

Wyszczególnienie

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Odpady niebezpieczne

2,3

2,3

2,3

2,3

5,2

5,2

5,2

5,2

5,2

5,2

5,2

5,1

 

Osady ściekowe

 

W najbliższych latach ilość osadów ściekowych powstających w oczyszczalni ścieków w Małym Płocku kształtować się będzie na zbliżonym poziomie (5,8 Mg w 2003 r.). Sytuacja zmieni się gdy zostanie zrealizowana inwestycja polegająca na modernizacji oczyszczalni oraz skanalizowaniu Małego Płocka. Większa liczba przyłączy kanalizacyjnych wpłynie na ilość dostarczanych ścieków a co za tym idzie zwiększy się liczba wytwarzanych osadów.

 

Prognozowane ilości odpadów komunalnych na terenie gminy obliczane były zgodnie z przyjętym wskaźnikiem nagromadzenia odpadów wynoszącym 224 kg obliczonego na jednego mieszkańca gminy w ciągu roku zgodnie z założeniami (KPGO, Monitor Polski z 2003 r. nr 11, poz. 159). WPGO zakłada optymistyczny wariant rozwoju gospodarczego w Polsce. Dokonując analizy prognozowanej ilości powstających odpadów komunalnych w gminie należy uwzględnić specyfikę naszego regionu. Istotnym elementem jest to, że wskaźniki te są średnimi krajowymi Wziąwszy pod uwagę, że nasz rejon należy do biedniejszych w kraju można założyć, że ilość wytwarzanych w gminie Mały Płock odpadów komunalnych jest trochę niższa niż to wynika z przedstawionej prognozy.

 

3.2. Prognozowane zmiany ilości odpadów w sektorze gospodarczym

 

Zmiany w ilości i rodzaju wytwarzanych w sektorze gospodarczym odpadów zależeć będą przede wszystkim od rozwoju poszczególnym gałęzi przemysłu, rzemiosła i usług.

 

Odpady z przemysłu rolno-spożywczego

 

Zakładany jest wzrost w tej grupie odpadów wynikający ze zwiększonej produkcji oraz zmian asortymentowych. W większości powstające odpady są przekazywane rolnikom, ich zagospodarowanie nie stwarza problemu. Mogą pojawić się inne rodzaje odpadów do tej pory nie występujące.

 

Odpady z jednostek służby zdrowia i placówek weterynaryjnych

 

Wielkość strumienia odpadów powstających w tym sektorze charakteryzować się będzie nieznaczną tendencją wzrostową. Wpływ na to mieć będzie występujące zjawisko starzenia się społeczeństwa gminy, a co się z tym wiąże większe zapotrzebowanie na usługi medyczne. Również w przypadku usług weterynaryjnych obserwować się będzie ich wzrost, na co wpływ mieć będzie coraz większa liczba gospodarstw hodowlanych powstających na terenie gminy.

 

 

 

Wyeksploatowane pojazdy

 

Prognozuje się, że ilość wyeksploatowanych pojazdów w gminie do roku 2007 będzie malała, co wynika z ilości wyrejestrowanych obecnie pojazdów w Wydziale Komunikacji . Sytuacja gospodarcza kraju znajduje odbicie w prowadzonej ewidencji likwidowanych pojazdów. Należy jednak założyć w przyszłości wzrost ilości wyeksploatowanych samochodów.

 

Zużyte opony

 

Zmiany w przepisach wprowadzające zakaz składowania opon będą miały wpływ na odzysk zużytych opon. Szacuje się, że ilość zużytych opon będzie rosła.

Wycofane z eksploatacji opony mogą podlegać odzyskowi poprzez: bieżnikowanie, odzysk całych opon, termiczne przekształcanie z wykorzystaniem energii.

 

Oleje odpadowe

 

Przyjmuje się, że ilość wytwarzanych olejów odpadowych będzie utrzymywała się na zbliżonym poziomie.

 

Baterie i akumulatory

 

Dzięki edukacji ekologicznej oraz przy egzekwowaniu obowiązujących przepisów wraz z wprowadzeniem opłaty depozytowej zakładamy wzrost odzysku akumulatorów i baterii.

 

 

 

PCB

 

Ilości odpadów zawierających PCB będzie ściśle związana z wycofywaniem urządzeń obecnie funkcjonujących.

 

Azbest

 

Materiały azbestowe w latach osiemdziesiątych były szeroko stosowane w gminie jako pokrycia dachowe. Proces starzenia się eternitu i innych wyrobów zawierających azbest wymusi w najbliższym okresie przyspieszenie wymiany tych wyrobów, a co za tym idzie skokowy wzrost ilości odpadów zawierających azbest. Niedopuszczenie do niekontrolowanego zagospodarowywania tych odpadów stanowi wyzwanie dla gminy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. ZAŁOŻONE CELE I PRZYJĘTY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI

 

4.1. Sektor komunalny

 

Cel ogólny:

 

Minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz wdrożenie nowoczesnych systemów ich odzysku i unieszkodliwiania.

 

 

Cele na lata 2004 - 2007:

  • objęcie zorganizowana zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy,

  • skierowanie w roku 2006 na składowiska do 83% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995),

  • przyjęcie, podobnie jak w WPGO, zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

    • opakowania z papieru i tektury: 45%,

    • opakowania ze szkła: 35%,

    • opakowania z tworzyw sztucznych: 22%,

    • opakowania metalowe: 35%,

    • opakowania wielomateriałowe: 20%,

    • odpady wielkogabarytowe: 26%,

    • odpady budowlane: 20%,

    • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 22%.

  • deponowanie na składowiskach nie więcej niż 76% wytworzonych odpadów komunalnych.

 

 

Cele na lata 2008 - 2015:

  • deponowanie na składowisku nie więcej niż 51% wszystkich wytworzonych odpadów komunalnych,

  • skierowanie w roku 2010 na składowiska nie więcej niż 75% (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995),

  • osiągnięcie w roku 2010 zakładanych limitów odzysku i recyklingu poszczególnych odpadów:

    • opakowania z papieru i tektury: 50%,

    • opakowania ze szkła: 45%,

    • opakowania z tworzyw sztucznych: 30%,

    • opakowania metalowe: 45%,

    • opakowania wielomateriałowe: 30%,

    • odpady wielkogabarytowe: 50%,

    • odpady budowlane: 40%,

    • odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50%.

 

W związku z faktem, że na gminnym składowisku nie są ewidencjonowane odpady komunalne, ilość odpadów ulegających biodegradacji, jakie zostały wytworzone na obszarze gminy w 1995 roku określono na podstawie wskaźnika nagromadzenia odpadów i wynosiła ona 285 Mg.

 

Osiągnięcie założonych celów wymaga podjęcia działań w następujących kierunkach:

  • podniesienie świadomości ekologicznej obywateli w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów,

  • objecie selektywną zbiórką odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców,

  • wdrażania selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych,

  • zintensyfikowanie działań skierowanych na zapobieganie zanieczyszczeniu odpadami terenów przy trasach przelotowych.

4.2. Sektor gospodarczy

 

W dziedzinie gospodarki odpadami z sektora gospodarczego przewiduje się osiągnięcie w latach 2004 - 2015 następujących celów:

 

  • zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów,

  • bezpieczne dla środowiska unieszkodliwianie odpadów,

  • eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego.

 

Głównym źródłem odpadów w sektorze gospodarczym gminy jest przemysł rolno - spożywczy.

 

Odpady z przemysłu rolno-spożywczego

 

Odpady z tego przemysłu można przeznaczać na pasze i nawozy. Istotne jest zinwentaryzowanie miejsc hodowli zwierząt i kontrola wykorzystania powstającej tam gnojówki, gnojowicy czy obornika.

Kontroli wymaga również sposób postępowania z odpadami pochodzenia zwierzęcego.

 

Odpady z placówek służby zdrowia i weterynarii

 

W stosunku do odpadów z tej grupy niezbędne jest:

  • wzmożenie działalności kontrolnej w celu wyegzekwowania posiadania przez placówki medyczne i weterynaryjne wymaganych zezwoleń z zakresu gospodarki odpadami i umów ze specjalistycznymi firmami na transport i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych,

  • unieszkodliwianie odpadów w instalacji spalarni przy Szpitalu Wojewódzkim w Łomży.

 

Zużyte opony

 

W przypadku odpadowych opon należy rozwinąć w gminie system zbiórki opon. Zebrane opony należy przekazać specjalistycznym firmom.

 

Odpady zawierające azbest

 

Trudnym problemem jest gospodarka odpadami azbestowymi. Gmina powinna:

  • stworzyć bazę danych o ilości i lokalizacji elementów zawierających azbest, przede wszystkim eternitu,

  • monitorować usuwanie i zagospodarowanie tych wyrobów,

  • zaproponować rozwiązanie problemu poprzez:

  • opracowanie programu likwidacji azbestu w gminie, polegającego na częściowym dofinansowywaniu mieszkańców usuwających wyroby azbestowe.

Program ten przyczyniłby się do prawidłowego postępowania z odpadami azbestowymi, znacznie też przyspieszyłby proces usuwania wyrobów zawierających azbest w całej gminie.

 

Baterie i akumulatory

 

Obowiązek odzysku tych odpadów ustawodawca nałożył na podmioty wprowadzające te wyroby na rynek.

Gmina powinna uczestniczyć w tej zbiórce poprzez wyposażenie gniazd pojemników w jeden pojemnik na selektywną zbiórkę posiadający kieszeń na baterie.

Martwe zwierzęta

 

Należy nawiązać porozumienie, na mocy którego rolnicy z terenu gminy będą mogli dostarczać martwe zwierzęta do zbiornicy zwierząt padłych w Kolnie.

 

4.3. Scenariusze organizacji gospodarki odpadami

 

Podstawowe założenia wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dotyczą zminimalizowania ilości wytwarzanych odpadów w sektorze komunalnym oraz wdrożenie nowoczesnego systemu ich odzysku i unieszkodliwiania

Gmina podejmując się realizacji tych założeń proponuje cztery scenariusze realizacji gospodarki odpadami.

 

Scenariusz I

 

Wytwórcy prowadzą całość gospodarki odpadami.

Zakłada się ustawienie na terenie gminy zestawów pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, z przeznaczeniem na następujące frakcje:

  • makulatura,

  • plastik,

  • puszki Al,

  • stłuczka szklana.

Określony powyżej zestaw składa się z czterech pojemników. Przyjmuje się, że jeden zestaw powinien obsługiwać 500 osób i mieć zasięg nie większy niż 200 metrów. Jednak biorąc pod uwagę specyfikę gminy Mały Płock należałoby zweryfikować to założenie i przyjąć, że przynajmniej jeden zestaw powinien znajdować się w każdej miejscowości, co pozwala zaplanować niezbędną ilość zestawów w poszczególnych latach.

 

 

Tabela 15 Zakładana niezbędna ilość zestawów pojemników na odpady

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

31

31

31

31

31

31

31

31

28

28

28

28

 

 

Scenariusz II

 

Przyjmuje się, że całość gospodarki odpadami przejmuje gmina. Podmiotem prowadzącym gospodarkę odpadami jest Zakład Gospodarki Komunalnej w Małym Płocku, który wyposaża „centra zbiórki” w kontenery do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (np. KP - 7/S) oraz wyłania w formie przetargów firmy wywożące odpady. Wytwórcy płacą za odpady opłatę w formie opłaty od jednego mieszkańca. Przejęcie gospodarki odpadami od wytwórców odpadów wymaga przeprowadzenia referendum. Mogłoby się to wiązać ze wzrostem kosztów. Przyjmuje się, że „centrum zbiórki” powinno obsługiwać 500 osób. Jednak biorąc pod uwagę specyfikę gminy Mały Płock należałoby zweryfikować to założenie i przyjąć, że przynajmniej jedne „centrum zbiórki” powinno znajdować się w każdej miejscowości, co pozwala zaplanować niezbędną ich ilość w poszczególnych latach.

 

Tabela 16 Zakładana niezbędna liczba „centr zbiórki”

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

31

31

31

31

31

31

31

31

28

28

28

28

 

Scenariusz III

 

Proponuje się wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w systemie workowym. Każda posesja zostanie wyposażona w zestaw kolorowych worków polietylenowych PE-HD o pojemności 120 litrów do zbiórki surowców odpadowych docelowo na: szkło, makulaturę, tworzywa sztuczne oraz złom metalowy. W zakresie odpadów organicznych proponuje się mieszkańcom kompostowanie odpadów organicznych ogródkach przydomowych. Worki przeznaczone do selektywnej zbiórki powinny posiadać kolorystykę i odpowiednie oznakowanie. Proponuje się, żeby te worki były przeźroczyste, co ułatwi wizualną ocenę czystości zebranych odpadów w worku i wskaże kierunki dalszego postępowania ze zgromadzonymi odpadami. Do wywozu odpadów proponuje się wyłonienie firm wywozowych w postępowaniu przetargowym.

 

Scenariusz IV

 

Przyjmuje się, że kontenery zostaną zakupione lub wystawione przez firmy wywozowe wyłonione w postępowaniu przetargowym, które wyposażą w nie „centra zbiórki” (np. K-P7/S). Gmina rozlicza się z firmami wywozowymi za wywóz natomiast z odbiorcą za utylizację odpadów. Przyjmuje się, że „centrum zbiórki” powinno obsługiwać 500 osób i mieć zasięg nie więcej niż 200 metrów. Jednak biorąc pod uwagę specyfikę gminy Mały Płock należałoby zweryfikować to założenie i przyjąć, że przynajmniej jedne „centrum zbiórki” powinno znajdować się w każdej miejscowości, co pozwala zaplanować niezbędną ich ilość w poszczególnych latach.

 

Tabela 17 Zakładana niezbędna liczba „centr zbiórki”

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

31

31

31

31

31

31

31

31

28

28

28

28

Wybór scenariusza organizacji gospodarki odpadami

 

Po analizie założonych scenariuszy organizacji odpadami oraz biorąc pod uwagę zubożenie mieszkańców, Gmina Mały Płock postanawia zorganizować gospodarkę odpadami w oparciu o scenariusz IV.

Koszty wdrożenia i funkcjonowania wybranego scenariusza organizacji odpadami przedstawione zostały w poniższej tabeli.

Tabela 18 Koszty funkcjonowania selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w gminie

Rodzaj kosztów

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Koszty zakupu kontenerów

 

62000

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

-

 

75000

Koszty wywozu kontenerów

 

37000

 

38000

 

39800

 

41000

 

42000

 

43000

 

44200

 

45300

 

42000

 

43000

 

44000

 

45000

Koszty składowania

 

27300

 

27100

 

27100

 

26900

 

26800

 

26700

 

26600

 

26500

 

26500

 

26400

 

26400

 

26300

Razem

126300

65100

66900

67900

68800

69700

70800

71800

68500

69400

70400

146300

 

Biorąc pod uwagę fakt, że zbiórka odpadów komunalnych w gminie będzie prowadzona selektywnie, przewiduje się, że odzysk frakcji takich jak makulatura, butelki PET, szkło i aluminium pozwoli na częściowy zwrot kosztów funkcjonowania systemu. Ilość odpadów w poszczególnych frakcjach została określona na podstawie wskaźnika generowania strumieni odpadów dla obszarów wiejskich (KPGO Monitor Polski z 2003 r. nr 11, poz. 159) oraz przy założonych limitach ich odzysku w poszczególnych latach. Podczas obliczeń przyjęto następujący poziom cen jednostkowych:

  • makulatura - 0,08 zł/kg,

  • szkło - 0,03 zł/kg,

  • tworzywa sztuczne - 0,4 zł/kg

  • aluminium - 2,8 zł/kg

Przewidywane dochody ze sprzedaży surowców wtórnych przedstawia poniższa tabela.

 

 

Tabela 19 Szacunkowe dochody ze sprzedaży surowców wtórnych

Rodzaj frakcji

2004

2005

 

2006

 

2007

 

2008

 

2009

 

2010

 

2011

 

2012

 

2013

 

2014

 

2015

 

 

Makulatura

 

4950

 

4900

 

4900

 

4900

 

5450

 

5400

 

5400

 

5350

 

5350

 

5350

 

5300

 

5300

 

Szkło

 

1050

 

1040

 

1040

 

1040

 

1330

 

1330

 

1320

 

1320

 

1310

 

1310

 

1310

 

1300

Tworzywa sztuczne

 

880

 

840

 

810

 

790

 

1050

 

1020

 

990

 

960

 

930

 

900

 

870

 

840

 

Aluminium

 

2400

 

2400

 

 

2400

 

2400

 

3000

 

3000

 

3000

 

3000

 

3000

 

3000

 

3000

 

3000

Razem

9280

9180

9150

9130

10830

10750

10710

10630

10590

10560

10480

10440

 

 

4.4. Zbiórka odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych

 

W strumieniu odpadów komunalnych występują odpady niebezpieczne m.in.: przeterminowane leki, termometry, rozpuszczalniki, farby i lakiery oraz opakowania po nich, przeterminowane środki ochrony roślin wraz z opakowaniami, zużyte baterie i akumulatory, lampy fluorescencyjne, oleje i smary, emulsje olejowe, chemikalia.

Odpady ze względu na duże zagrożenie, jakie stwarzają dla środowiska powinny być zbierane oddzielenie i poddawane procesom unieszkodliwiania.

Proponuje się realizację zbiórki odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów niebezpiecznych poprzez:

  • odbiór z wyznaczonych punktów zbiórki, do których mieszkańcy donoszą odpady,

  • odbiór odpadów bezpośrednio od mieszkańców specjalistycznym samochodem w ustalonych terminach,

  • odbiór w Gminnym Punkcie Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON) bezpośrednio dostarczanych odpadów przez mieszkańców.

 

Odbiór z wyznaczonych punktów zbiórki, do których mieszkańcy donoszą odpady

 

Poddanie odpadów niebezpiecznych tradycyjnej selektywnej zbiórce do pojemników mogłoby stworzyć zagrożenie dla środowiska a przede wszystkim dla zdrowia ludzi. W związku z powyższym pojemniki przeznaczone do gromadzenia odpadów niebezpiecznych powinny być zamykane, oznakowane oraz nadzorowane (aby nie zostały uszkodzone a odpady zgromadzone w nich nie spowodowały zanieczyszczenia środowiska). Ponadto proponuje się przeprowadzenie akcji edukacyjnej dla mieszkańców oraz informowania społeczeństwa o miejscach lokalizacji pojemników i częstotliwości wywozu odpadów niebezpiecznych zgromadzonych w pojemnikach.

 

Odbiór odpadów bezpośrednio od mieszkańców specjalistycznym samochodem w ustalonych terminach

 

Mieszkańcy powinni zostać poinformowani jakie rodzaje odpadów niebezpiecznych należy dostarczyć do samochodu oraz o miejscu i czasie postoju specjalistycznego samochodu. Informacje takie mogą być przekazywane przez firmy wywozowe np. w formie harmonogramu, kalendarza, a także powinny się znajdować na tablicy ogłoszeń urzędu gminy.

 

Odbiór w GPZON odpadów bezpośrednio dostarczanych przez mieszkańców

 

Proponuje się, aby mieszkańcy mogli również dostarczać odpady bezpośrednio do GPZON, który zlokalizowany będzie na terenie gminy. Odbiór tych odpadów będzie bezpłatny.

 

Analizując przedstawione warianty zbiórki odpadów niebezpiecznych oraz biorąc pod uwagę planowany do wdrożenia scenariusz organizacji gospodarki odpadami dokonano wyboru następującego wariantu:

  • odbiór z wyznaczonych punktów zbiórki, do których mieszkańcy donoszą odpady,

a także:

  • odbiór w GPZON odpadów bezpośrednio dostarczanych przez mieszkańców.

 

4.5. Zbiórka odpadów wielkogabarytowych

 

Odpady wielkogabarytowe należą do specyficznych odpadów, których wymiary nie pozwalają na umieszczenie ich w tradycyjnych pojemnikach na odpady komunalne.

Proponuje się zbiórkę odpadów wielkogabarytowych prowadzić akcyjnie. Akcje najlepiej przeprowadzać dwa razy w roku (wiosna, jesień). W przypadku zaobserwowania większego zapotrzebowania na odbiór tego typu odpadów proponuje się zwiększenie częstotliwości odbioru odpadów np. raz na kwartał. Mieszkańcy powinni zostać poinformowani o formie, miejscu i terminie zbiórki tego rodzaju odpadów. Należy także stworzyć mieszkańcom możliwość odbioru od nich odpadów wielkogabarytowych po zgłoszeniu telefonicznym, za opłatą pokrywającą koszty transportu.

 

4.6. Zbiórka gruzu budowlanego

 

Gruz budowlany i inne odpady towarzyszące remontom mieszkań powinny być usuwane na zasadzie podstawienia przez przedsiębiorstwo wywozowe pojemnika np. KP-7 lub innego na zlecenie i koszt wytwarzającego odpady. Proponowane rozwiązanie jest w zgodzie z jedną z głównych zasad gospodarki odpadami - „zanieczyszczający płaci”.

 

    1. Zbiórka zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych

 

Zbiórka zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych może być realizowana akcyjnie. Odpady te mogą być również zbierane razem z odpadami niebezpiecznymi np. do kontenerów lub pojemników ustawionych na terenie gmin, lub akcyjnie np. raz na kwartał, jak również dopuszcza się metodę bezpośredniego donoszenia do GPZON. Mieszkańcy powinni być poinformowani o miejscu zbiórki i czasie trwania akcji.

 

4.8. Odpady zawierające azbest

 

Odpady zawierające azbest powstają głównie w budownictwie, w wyniku prowadzenia prac rozbiórkowych lub remontowych.

Obecnie jedyną metoda unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest jest ich deponowanie na składowiskach odpadów. Proponuje się, aby odpady powstające na terenie gminy były unieszkodliwiane poprzez składowanie na już funkcjonujących na terenie kraju składowiskach przystosowanych do deponowania tego rodzaju odpadów.

 

 

  1. HARMONOGRAM REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ OBEJMUJĄCY OKRES 4 LAT

Tabela 20 Harmonogram realizacji zadań w gospodarce odpadami komunalnymi w latach 2004-2007

Lp.

Zadanie

Okres realizacji

Jednostka odpowiedzialna

sektor komunalny

1.

Objęcie zorganizowana zbiórką odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców gminy

2004-2007

Wójt Gminy

2.

Wprowadzenie systemu zbiórki odpadów wielkogabarytowych i remontowo-budowlanych

2004-2007

Wójt Gminy

3.

Wprowadzenie i rozwój systemu zbiórki odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych

 

2004-2007

 

Wójt Gminy

4.

Edukacja ekologiczna mieszkańców gminy w zakresie wprowadzanego systemu gospodarki odpadami

 

2004-2007

 

Wójt Gminy

sektor gospodarczy

1.

Organizacja systemu zbiórki, gromadzenia i transportu dla odpadów powstających w sektorze gospodarczym

2004-2007

Przedsiębiorcy

2.

Edukacja ekologiczna wytwórców odpadów w zakresie prawidłowych sposobów postępowania z odpadami oraz ich obowiązków wynikających z obowiązujących uregulowań prawnych

2004-2007

Przedsiębiorcy

3

Monitoring gospodarki odpadami w sektorze gospodarczym

2004-2007

WIOŚ, Wójt Gminy

odpady niebezpieczne

1.

Opracowanie planu inwentaryzacji odpadów zawierających azbest

2004-2005

Wójt Gminy

2.

Opracowanie harmonogramu usuwania azbestu wraz z monitoringiem

2006

Wójt Gminy

3.

Organizacja zbiórki wycofywanych z eksploatacji urządzeń elektrycznych i elektronicznych

2004-2007

Wójt Gminy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. ZADANIA STRATEGICZNE OBEJMUJĄCE OKRES

CO NAJMNIEJ 8 LAT

 

„Polityka ekologiczna państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010” w odniesieniu do odpadów komunalnych zakłada, że stworzone zostaną podstawy do nowoczesnego gospodarowania odpadami komunalnymi i niebezpiecznymi, oraz zapewniony zostanie wzrost odzysku a tym samym zmniejszenie ilości odpadów składowanych.

Nowe prawo polskie, dostosowywane do dyrektyw Unii Europejskiej, reguluje obowiązki samorządów i podmiotów gospodarczych z zakresu gospodarki odpadami. W perspektywie najbliższych lat powinno nastąpić ograniczenie ilości składowanych odpadów a wzrosnąć muszą ilości odzyskiwanych surowców, rozwinąć się powinno przetwórstwo odpadów komunalnych oraz odzysk i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych.

Zgodnie z wytycznymi WPGO dla woj. podlaskiego w zakresie gospodarki odpadami oraz przewidywanych w najbliższych latach zmian stwierdzono, że w celu doprowadzenia gospodarki odpadami na terenie gminy Mały Płock do stanu zgodności z aktualnymi przepisami polskiego prawa oraz standardami Unii Europejskiej konieczne jest:

  • Udział w budowie Centrum Odzysku - Łomża;

  • Wdrożenie efektywnego systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych;

  • Rekultywacja składowiska w Mściwujach;

  • Likwidacja dzikich wysypisk;

  • Zorganizowanie punktów odbioru i demontażu odpadów wielkogabarytowych;

  • Organizacja systemu selektywnej zbiórki odpadów niebezpiecznych w strumieniu odpadów komunalnych;

  • Wprowadzenie systemu edukacji ekologicznej dla mieszkańców gminy.

 

7. WNIOSKI Z ANALIZY ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU PLANU NA ŚRODOWISKO ORAZ SPOSÓB ICH UWZGLĘDNIENIA

W PLANIE

 

W wyniku realizacji planu gospodarki odpadami przewiduje się kompleksowe uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie gminy Mały Płock.

Projekt planu zakłada odzysk lub unieszkodliwienie wszystkich odpadów powstających na terenie gminy w długim horyzoncie czasowym, a także usunięcie zagrożeń związanych z odpadami już nagromadzonymi i rekultywację terenu. Zmniejszenie ilości odpadów niesegregowanych, przeznaczonych do składowania oznaczać będzie zmniejszenie obciążenia dla środowiska.

Rozbudowa systemu segregacji odpadów i odzysku surowców wtórnych połączona z akcją edukacyjną przyczyni się do oszczędniejszego gospodarowania zasobami środowiska. Rozwiązanie problemu odpadów wielkogabarytowych, pełne zagospodarowanie gruzu budowlanego oraz zmniejszenie ilości odpadów mineralnych powstających w procesach grzewczych, przyczynią się do ochrony powierzchni ziemi.

Wdrożenie planu gospodarki odpadami, w tym niebezpiecznymi, prowadzić będzie do likwidacji niekontrolowanego deponowania ich w środowisku. W rezultacie zmniejszone zostanie zagrożenie zanieczyszczeniem gleb i wód, zarówno powierzchniowych jak podziemnych. Rozwiązanie gospodarki odpadami będzie zatem warunkiem skutecznej ochrony i wykorzystania zasobów krajobrazowych gminy, jak i ochrony zasobów wód podziemnych o potencjalnym znaczeniu użytkowym.

Realizacja planu gospodarki odpadami nie przyczyni się do powstawania nowych zagrożeń, a wręcz przeciwnie będzie wpływać korzystnie na środowisko gminy.

 

 

 

 

 

8. KOSZTY WDRAŻANIA I MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA GMINNEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

 

8.1. Koszty działań inwestycyjnych

 

W poniższej tabeli zamieszczone zostały dane dotyczące planowanych kosztów inwestycyjnych w gminie, które wynikają z założonych zadań.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabela 21 Szacunkowy koszt zadań inwestycyjnych w gospodarce odpadami komunalnymi w latach 2004-2007 i 2008-2015

Lp

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realizacji

Szacunkowe koszty w tys. PLN

Potencjalne źródła finansowania

 

 

 

 

2004

2005

2006

2007

2008-2015

 

1

Udział w budowie Centrum Odzysku - Łomża

Związek międzygminny

2004-2015

 

400

 

150

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

2

Likwidacja dzikich wysypisk

Wójt Gminy

2004-2015

 

250

 

100

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

3

Dostosowanie składowiska w Mściwujach do obowiązyjących wymogów

Wójt Gminy

2004

 

70

 

č

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska

 

4

Rekultywacja składowiska w Mściwujach

Wójt Gminy

2006-2008

 

č

 

150

(lata 2007 - 2009)

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

5

Objęcie zorganizowana zbiórką odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców gminy

Wójt Gminy

2004-2007

 

326

 

636

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

6

Wprowadzenie systemu zbiórki odpadów wielkogabarytowych i remontowo-budowlanych

Wójt Gminy

2004-2007

 

50

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

7

Wprowadzenie i rozwój systemu zbiórki odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych (m in. organizacja GPZON)

Wójt Gminy

2004-2007

 

70

 

50

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

 

8

Wspólna budowa składowiska odpadów komunalnych z gminami Stawiski i Grabowo

Wójt

Gminy

2004-2015

 

300

 

200

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

9

Organizacja zbiórki wycofywanych z eksploatacji urządzeń elektrycznych i elektronicznych

Wójt Gminy

2004-2007

 

20

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

 

 

 

Budowa składowiska odpadów wspólnie z gminami Stawiski i Grabowo jest opcją „zapasową”, gdyż realizacja inwestycji polegającej na budowie Zakładu Zagospodarowania Odpadów w rejonie Łomży w najbliższych latach stoi pod znakiem zapytania. Powstanie wspomnianego zakładu uwarunkowane jest nawiązaniem porozumienia przez jednostki samorządu terytorialnego w rejonie Łomży, co nie jest zadaniem łatwym ani możliwym do szybkiego zrealizowania. Należy przy tym zauważyć, że znajdujące się na terenie gminy składowisko może być eksploatowane tylko do końca 2006 roku. W tej sytuacji słusznym rozwiązaniem wydaje się zaplanowanie realizacji wspomnianej wcześniej inwestycji wspólnie z gminami Stawiski i Grabowo, oczywiście realizacja tych planów uzależniona jest od powstania ZZO.

 

8.2. Koszty działań nieinwestycyjnych

 

W poniższej tabeli zamieszczone zostały dane dotyczące planowanych kosztów działań nieinwestycyjnych w gminie, które wynikają z założonych zadań.

 

 

Tabela 22 Szacunkowy koszt zadań nieinwestycyjnych w gospodarce odpadami komunalnymi w latach 2004-2007 i 2008-2015

Lp

Opis przedsięwzięcia

Jednostki realizujące

Okres realizacji

Szacunkowe koszty w tys. PLN

Potencjalne źródła finansowania

 

 

 

 

2004

2005

2006

2007

2008-2015

 

1

Opracowanie gminnego planu gospodarki odpadami

Wójt Gminy

2004

 

10

 

č

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

2

Edukacja ekologiczna mieszkańców gminy w zakresie wprowadzanego systemu gospodarki odpadami

Wójt Gminy

2004-2007

 

 

10

 

 

10

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

3

Opracowanie planu inwentaryzacji odpadów zawierających azbest

Wójt Gminy

2004-2007

 

5

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

4

Opracowanie harmonogramu usuwania azbestu wraz z monitoringiem

Wójt Gminy

2006

 

č

 

č

 

2

 

č

 

č

Środki własne, fundusze ochrony środowiska, środki pomocowe

 

 

 

 

 

 

8.3. Możliwości finansowania zamierzonych celów w planie gospodarki odpadami

 

Inwestycje w dziedzinie gospodarki odpadami mogą być finansowane za pomocą środków pochodzących ze źródeł prywatnych, które stanowią środki własne inwestorów, powiększone o komercyjne kredyty bankowe oraz ze źródeł publicznych. Do źródeł publicznych należą: budżet państwa, budżety jednostek samorządu terytorialnego, fundusze ekologiczne, środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi oraz pochodzące z funduszy Unii Europejskiej. Ponadto inwestycje w tej dziedzinie mogą wspierane być przez niezależne instytucje finansowe, organizacje międzynarodowe, fundacje czy towarzystwa leasingowe. Możliwe jest łączenie środków pochodzących z różnych źródeł oraz zawieranie umów na wspólną realizację inwestycji przez samorządy terytorialne i podmioty prawne.

W Polsce w zakresie gospodarki odpadami występują najczęściej następujące formy finansowania inwestycji:

  • Fundusze własne inwestorów;

  • Pożyczki, dotacje i dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów udzielane przez Narodowy i Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

  • Kredyty preferencyjne udzielane np. przez Bank Ochrony Środowiska (BOŚ S.A.) z dopłatami do oprocentowania, kredyty komercyjne, kredyty konsorcjalne;

  • Zagraniczna pomoc finansowa udzielana poprzez fundacje i programy pomocowe (np. z ekokonwersji poprzez EKOFUNDUSZ);

  • Kredyty międzynarodowych instytucji finansowych (Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju - EBOiR, Bank Światowy);

  • Kredyty i pożyczki udzielane przez banki komercyjne;

  • Leasing.

 

Funkcjonujący w Polsce system funduszy ekologicznych obejmuje: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie, powiatowe i gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Zasady funkcjonowania narodowego, wojewódzkich, powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.).

Fundusze ekologiczne służą finansowaniu przedsięwzięć w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zgodnie z celami wskazanymi w cytowanej wyżej ustawie. Podstawowymi źródłami zasilania wymienionych funduszy są środki z opłat za korzystanie ze środowiska, kar za naruszenie stanu środowiska oraz opłat produktowych. Przychodami funduszy są też dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe, środki pochodzące z fundacji, wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Narodowy Fundusz oraz wojewódzkie fundusze mają osobowość prawną. Fundusze gminne i powiatowe są funduszami celowymi pozostającymi w dyspozycji odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego.

Inną formą finansowania inwestycji w zakresie gospodarki odpadami i ochrony środowiska jest zagraniczna pomoc finansowa udzielana z fundacji i programów pomocowych takich jak:

  • fundacja EkoFundusz,

  • fundusze Strukturalne i fundusz spójności,

  • fundacja ISPA,

  • banki wspierające inwestycje ekologiczne.

 

 

 

 

 

 

 

9. ORGANIZACJA I ZASADY MONITORINGU SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI

 

Zarządzanie systemem gospodarki odpadami w gminie wynikać będzie z:

  • ustawowo określonego zakresu zadań dla gminy,

  • zadań określonych w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami,

  • Programu Ochrony Środowiska dla gminy Mały Płock

Zgodnie z ustawą o odpadach plan gospodarki odpadami będzie weryfikowany przynajmniej raz na cztery lata.

Weryfikacji poddany zostanie cały plan, łącznie z jego warunkami, założeniami dalszego rozwoju i danymi początkowymi, program krótkoterminowy i długoterminowy.

Proces weryfikacji rozpocznie się nie później niż trzy lata od uchwalenia poprzedniego planu.

Zgodnie z ustawą o odpadach raz na dwa lata składane będzie sprawozdanie
z realizacji planów gospodarki odpadami.

Sprawozdanie to zawierać będzie :

  • informacje o wykonaniu jakościowych i ilościowych zadań postawionych w planie gospodarki odpadami,

  • opis postępu we wdrażaniu inicjatyw zawartych w krótkoterminowym programie działania,

  • informację dotyczącą spodziewanych zmian.

Podstawowym celem systemów ewidencji i monitoringu jest określenie ilości odpadów na poszczególnych etapach systemu gospodarowania odpadami oraz kontrola wytwórców odpadów i posiadaczy odpadów prowadzących działalność w zakresie gromadzenia, zbierania i transportu odpadów.

Wszystkie jednostki zobligowane do posiadania określonych zezwoleń czy pozwoleń

muszą je posiadać i spełniać wszystkie warunki określone w decyzjach administracyjnych.

Główne zadania związane z monitoringiem, kontrolą i egzekwowaniem przepisów to:

  • monitoring i kontrola instalacji gospodarki odpadami,

  • monitoring i kontrola instalacji nie wymagających zezwoleń,

  • identyfikacja nielegalnych instalacji lub działań,

  • egzekwowanie przepisów w związku z niedotrzymaniem warunków posiadania pozwoleń lub złamaniem wymogów czy obowiązujących norm.

Zarządzanie systemem gospodarki odpadami wymaga zbierania i ewidencjonowania dużej ilości danych i informacji dotyczących ilości i rodzajów wytwarzanych odpadów oraz instalacji do ich odzysku i unieszkodliwiania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. LITERATURA

 

  1. Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, Praca zbiorowa, Białystok, 2003 r.

  2. Krajowy Plan Gospodarki Odpadami Monitor Polski Nr 11, poz.159 z dnia 28 lutego 2003r.

  3. Poradnik: powiatowe i gminne plany gospodarki odpadami, Red. Stanisław Kamiński, Wydawnictwo MIKOM Sp. z o.o., Warszawa, 2002 r.

  4. Poradnik: powiatowe i gminne plany gospodarki odpadami. Redakcja Jan Skaja, Wydawnictwo MIKOM Sp. z o.o. ,Warszawa 2000 r.

  5. Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Mały Płock, „EUROPROJEKT”, Poznań 2002 r.

 

 

 

 

Gminny Plan Gospodarki Odpadami

 

 

 

 

 

 

- 51 -

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Radosław Borawski

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sobieski

Data wytworzenia: 2005-10-01

Wprowadzający: Tomasz Sobieski

Data wprowadzenia: 2012-01-04

Data modyfikacji: 2012-01-04

Opublikował: Tomasz Sobieski

Data publikacji: 2012-01-04